tirsdag 1. desember 2009

Nydelige vintage pakkelapper


La dere inspirere til å lage de nydeligste pakkelappene under treet denne julen.
Tusen takk Tonje for at du deler ideene dine med oss.

Vintage pakkelapp med julstjerne

av Tonje Almnes

Dette har jeg brukt:
-Gulhvit merkelapp, ferdigkjøpt. Du kan lett lage egen av offwhite kartong.
-Ranger distressputer i Tea dye, Vintage photo og Walnut stain.
-En gammel bokside
-Swirler fra Rhonna Farehr
-Glimmer mist fra Tattered Angels i Burnt red
-Bosskut Poinsettia dobbel die

Jeg tok utgangspunkt i en kjøpt pakkelapp, rev en gammel bokside og limte den på pakkelappen med limpenn. Gamle bøker får du på loppemarkeder men du kan bruke enhver bok; når vi sverter den så vil den se gammel ut, bare pass på at du ikke bruker en bok med mye mord og blod i, det er ikke så hyggelig å ha på en julepakkelapp!

Jeg svertet hele pakkelappen med distress fargene, og brukte Walnut stain helt ytterst for å få en dybdevirkning i pakkelappen.
Fordi symaskinen min akkurat sto på med brun tråd i, sydde jeg en kant rundt hele pakkelappen. Du kan fint ”jukse” med en brun tynn tusj og tegne på sømmen.

Jeg brukte Vintage Photo distresspute til å stemple krusedullene som er fra stempelplaten til Rhonna Farrer. Du kan bruke absolutt alle kruseduller du har liggende, og har du ingen liggende så kan du tegne, eller drodle selv, som det heter.

Julestjernen er kuttet ut i to rødfarger for å mer liv i den. Alle kronbladene er svertet i kanten, brettet og bøyd litt oppover for å skape litt mer liv og spenning i den. En metallblomst er limt på i midten og en liten perle inni der igjen. Denne diesen fra Bosskut er blandt mine aller største favoritter akkurat nå, den er svært anvendelig til både merkelapper, gaveposer og kort. Synes du den er for stor, lar du bare være å bruke de største kronbladene.

Tips 1:
Bosskut produserer en forholdsvis tynn die som kan være litt problematisk å kutte ut Bazzill med. Jeg opplever at hvis jeg legger et tynt ark over øverste kutteplate vil det lage såpass trykk at den kutter pent. Evt. kan du kjøre den igjennom maskinen to-tre ganger.

Tips 2:
Mange sliter med det å sverte, eller distresse. For å få best mulig utgangspunkt for å lykkes bør du øve mye, det ligger lang trening blant distressens mestere! Dernest kan det være smart å gå til innkjøp av en applikator med svamp. Det gjør at du får påført sverten jevnere. Sist men ikke minst er det lettere å få til en pent svertet kant hvis du legger arbeidet du skal distresse på en non stick bake ark av silikon. Applikatoren vil da skli lettere rundt og påføringen av sverten blir lettere. Det flotte med disse bakearkene er at du bare tørker dem av når du er ferdig, så er de klare til ny bruk.

Jeg håper dette var en inspirasjon til å få deg til å lage egne pakkelapper, enten du vil gjenskape det jeg nå har vist deg eller du vil lage noe helt annet. Og har du barn i huset, så er pakkelaper noe som er hurtig og morsomt for ungene å være med på!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for tilbakemeldingen - det setter vi stor pris på!