torsdag 25. mars 2010

Smellbongbong med egen vri
©Snuppeline Design
Norske smellbongbonger har vært relativt uforandret de siste førti årene. De har gått fra å være laget av silkepapir og glitterpapir til å være laget av glitterpapir og silkepapir. Det ene mer "festlig" enn det andre. Selv om jeg er tilhenger av tradisjoner, synes jeg det når er på høy tid å lage noe mer ut av disse "festlige" smellbongbongene. Jeg har her laget noen i vintage stil påtenkt bryllupskransekaken, men ser absolutt for meg at et bilde av konfirmanten hadde vært flott, eller hva med egne julesmellbongbonger i duse vintage farger?
Mens du likevel er i gang med å dissekere en smellbongbong ville jeg tipse deg om at det går an å fjerne den forferdelige dårlige vitsen som ligger inni og bytte den ut mot noe festligere. 

Finn frem smellbongbongene. Du får dem vanligvis på Nille, Staples, bok og papirbutikker eller Søstrene Grene.


Riv av papiret på smellbongbongen. Vær forsiktig så du ikke ødelegger selve "smellerten" inni. Nå er tidspunktet du også kan bytte ut den dårlige vitsen du finner inni.


Finn frem pyntearket du skal bruke for å kle smellbongbongen din. Enten lager du en selv eller bruker ferdig dekorert papir. OBS: Ikke bruk for tykk kartong da det blir vanskelig å snurre sammen endene på den. Størrelsen på denne er 8 x 11 og utgangspunktet her er en bongbong fra Søstrene Grene. Du må regne med en lengde på arket som er litt lengre enn selve smellbongbongen når den er strippet og vid nok til å gå rundt bongbongen med overlapp til en limstripe.

På dette eksemplaret brukte jeg Distressputene fra Ranger i fargen Tea Dye og et bagrunnsstempel med håndskrift.

Jeg distresset med samme farge, både kantene og selve trykket, for å gi papiret et gammelt slitt uttrykk.

Jeg kuttet av begge endene med en saks som kutter bølgemønster, dette har kun en estetisk betydning.

Snu arket og kleb en limstripe på den midterste delen av den lengste siden.


Rull arket rundt smellbongbongen.

Med scrappers floss, som er en type vokset tråd, slo jeg en knute på hver side av selve papphylsen og strammet til. Vær forsiktig så du ikke river papiret når du strammer til.

Sånn, da er den ferdig. Kutt til papirstripen fra bongbongen så den har samme lengde som papiret rundt. Nå er det ferdig og klar til å bli dekorert.

Detalj fra ferdig smellbongbong.

Et lite tips til deg:
 Disse kan også brukes som bordkort i f.eks. et bryllup. Du bør kanskje vurdere å fjerne de tåpelige hattene inni før du bruker dem i bryllupet ditt hvis du ikke vil at det skal ende opp som en klovnefest. Men på den andre siden så kan det jo absolutt gi mye latter og løse opp stemmningen i et altfor stivt selskap!

Tonje Almnes



Disse nydelige smellbongbongene finner du i vår utstilling i butikken - de er vel verdt en titt!

3 kommentarer:

  1. Noe så vakkert! Denne legges rett på favoritter til videre inspirasjon, må jo ha til konfirmasjon om noen år og disse hadde vært stilige å ha på bordet.

    SvarSlett
  2. Jeg beundret disse på treffet, de er bare sååå utrolig lekre !

    SvarSlett
  3. Jeg har også sett disse IRL, og de er fantastisk lekre!

    SvarSlett

Tusen takk for tilbakemeldingen - det setter vi stor pris på!